موتور برق ها يك نوع مولد برق محسوب ميشود كه از لحاظ كارايي همانند ديزل ژنراتور است با اين تفاوت كه در موتورهاي بنزيني ، سوخت به كمك جرقه شمع مشتعل مي شود در حالي كه موتور ديزلي براي مشتعل كردن سوخت به جرقه نياز ندارد.در موتورهاي ديزلي اين وظيفه را هواي فشرده شده همراه با دما و فشار معين به عهده مي گيرد. شمع هاي جرقه تنها براي موتور هاي بنزيني بنا شده اند.مولدهاي بنزيني علاوه بر اين كه از لحاظ ظاهري كوچكتر و كم حجم تر از مولدهاي ديزلي است،از لحاظ آلودگي صوتي به مراتب داراي صداي كمتري مي باشد.راندمان سوخت موتورهاي بنزيني بسيار كمتراز موتورهاي ديزلي است. موتورهاي ديزلي انرژي بيشتري در واحد سوخت توليد مي كنند و به همين دليل است كه موتورهاي با قدرت بالا ،تنها ديزلي ساخته مي شوند ودر مولدها با قدرت پايين از موتور هاي بنزيني استفاده ميشود كه به اين مولدها در اصلاح موتور برق اطلاق ميشود.
موتور برق چگونه كار مي كند؟
به طور كلي ژنراتور برق وسيله اي است كه انرژي مكانيكي از يك منبع خارجي را به انرژي الكتريكي تبديل مي كند. اين موضوع مهم است كه بدانيد، ژنراتور انرژي الكتريكي را ايجاد نمي كند، بلكه بوسيله نيروي مكانيكي كه به آن اعمال مي شود، بار هاي الكتريكي موجود در سيم پيچ آن را به حركت در آورده و به اصطلاح برق توليد مي كند.
براي درك بهتر اين موضوع مي توان آن را به يك پمپ آب تشبيه كرد. به اين صورت كه پمپ آب نيز اگرچه باعث ايجاد جريان درون لوله مي شود، اما هيچگاه آب درون لوله را بوجود نمي آورد ( تنها آن را به حركت وا مي دارد )
ژنراتور هاي برق امروزي و يا انواع موتور برق عملكردي بر اساس قانون القاي مغناطيسي كشف شده توسط مايكل فارادي دارند. وي بر اساس تحقيقاتي كه انجام داده بود كشف كرد كه جريان الكتريسيته را مي توان از طريق عبور سيم حاوي آن در يك ميدان مغناطيسي به حركت در آورد ( بوجود آورد ). اين عمل باعث ايجاد يك اختلاف ولتاژ بين دو سر سيم ( يا كنداكتور ) شده كه در ادامه باعث جريان الكترون ها و ايجاد نيروي الكتريسيته مي شود.
ساختار موتور برق چگونه است؟
در اين قسمت به ساختار موتور برق ميپردازيم تا اطلاعات در مورد موتور برق كامل تر شود. مهمترين اجزاي تشكيل دهنده موتور برق و ساختار موتور برق عبارت اند از:
موتور: اين بخش از موتور برق تامين انرژي مكانيكي را به عهده دارد. موتور قسمت اصلي ساختار موتور برق است كه در آن انرژي مكانيكي دستگاه به انرژي برق تبديل ميشود. ابن نكته را در اطلاعات در مورد موتور برق به خاطر داشته باشيد كه هر قدر توان موتور بالاتر باشد، برق بيشتري توليد ميكند.
دستگاه توليد برق متناوب (آلترناتور): وظيفه اين قسمت از ساختار موتور برق تبديل انرژي مكانيكي به انرژي الكتريكي است.
سيستم سوخت: سيستم سوخت در موتور برق با توجه به اينكه سوخت موتور برق چيست متفاوت است. اين سيستم ميتواند روي خود دستگاه يا به عنوان بخشي مجزا قرار بگيرد.
تنظيم كننده ولتاژ: وظيفه اين قطعه تنظيم ولتاژ خروجي برق از موتور برق و تبديل AC به DC و بر عكس است.
پنل كنترل: تنظيم و راه اندازي ساختار موتور برق به كمك پنل كنترل انجام ميشود.
سيستم روغن كاري: موتور و قطعات مكانيكي پس از كار به مدت طولاني دچار سائيدگي ميشوند. براي جلوگيري از اين سائيدگي از روغن استفاده ميشود.
سيستم سردسازي: ساختار موتور برق در حين كار داغ ميشوند و سيستم سردسازي وظيفه خنك كردن اجزاي موتور برق را بر عهده دارد. بيشتر موتورهاي برق توسط هوا خنك ميشوند.
خروجيها: از اين قسمت برق توليد شده توسط دستگاه به وسايل تغذيه كننده رسانده ميشود. ساختار موتور برق اكثرا شامل خروجيهاي AC و DC با تعداد مختلف هستند.